Chceš psát texty, které prodávají?

Tohle by ti někdo měl říct hned na začátku

Tohle téma kolegovi Jirkovi navrhl ChatGPT. Teď se na to společně podíváme praktickým pohledem a mými víc než 15letými zkušenostmi.

01

Na práci copywritera nepotřebuješ vysokou školu

Teoreticky nepotřebuješ ani střední školu. Copywriting v praxi je o něčem jiném. O selském rozumu, trpělivosti, slovní zásobě, dobré komunikaci nebo dodržování termínů.

Znám kolegy, co mají dvě vysoké školy. Z toho jedna je třeba žurnalistika. Ale taky znám podobně úspěšné copywritery, co vystudovali úplně nesouvisející obor. Klidně nějakou střední odbornou školu. Tohle v copywritingu nerozhoduje. Jdi tam, kam tě srdce táhne.

Já osobně vysokou školu mám, ale v oboru, co s marketingem tolik nesouvisí. Práva. Studium mi dalo hlavně nadhled a životní zkušenost. I to se hodí.

02

Jako copywriter máš moc měnit životy, tak to nepo*er

HLP. Hluboké lidské příběhy. Když jsem začínala a zkušenější kolegové v agentuře mě seznamovali se základními principy, říkali, že tohle je pro úspěšné texty klíčové. Ano, je. Kdo by nechtěl žít lepší život? To je přesně to, co chceme lidem texty nabídnout.

Zkušenosti ostatních najdeš v recenzích, diskuzích, rádi ti je řeknou i sami klienti. Na tobě teď je to všechno převést do čtivé formy, která pomůže zase někomu dalšímu. Ano, je to odpovědnost. Vyžaduje to proniknout do tématu, zjistit si, co čtenáři řeší, jak jim zrovna teď můžeš pomoct. Neboj, časem se do toho dostaneš.

03

S pomocí někoho zkušenějšího to jde líp

Když jsem nastoupila do agentury, už jsem nějakou dobu psala. Články pro online i offline magazíny. Ale bez vhledu do toho, co takový článek vlastně přinese, proč a jak to správně dělat z marketingového pohledu. Moje články možná prodávaly, možná ne.

Až zkušenější kolegové mě seznámili se základními marketingovými principy a základy, jak psát, aby texty prodávaly. Doporučuju si takového mentora taky najít, klidně soukromě, nebo nastoupit na stáž, jako junior do agentury apod. Stačí pár měsíců. Ber je jako investici do sebe.

Dobrý startovací můstek nabízí i různé kurzy. Najdeš jich spoustu. Kurz copywritingu od FreeMe kombinuje jak edukativní videa, tak praktické úkoly s mou zpětnou vazbou. Je to ale jen začátek. Do prace tě dostanou až hodiny prosezené nad klávesnicí.

Reference absolventky našeho kurzu copywritingu:

Kurz je ideálně strukturovaný a prakticky pojatý. Videa si můžete pustit kdykoliv a jsou akorát dlouhá. Každá lekce je plná zajímavých a užitečných informací i příkladů z praxe. Nejvíce jsem ocenila úkoly, kdy jsem psala různé druhy textů, a tím si je nejen procvičila, ale také dostala ohodnocení. Konstruktivní zpětná vazba mi pomohla posunout psaní k lepšímu, najít chyby a naučit se zaměřit na detaily. 

Tereza Šnajdrová, studentka

Video: základní pravidla copywritingu

04

Chce to klid na práci

Někomu se líp píše v hlučné kavárně plné bílého šumu. Jinému, jako mně, v naprostém klidu. Chce to zkusit a zjistit, kdy píšeš nejlíp. Pak si pro to zajistit podmínky. 

Pokud zaměstnavatel chce, abys psal v kanceláři a tobě to nevyhovuje, zkus argumentovat tím, že tě platí za co nejlepší texty. A v open space je nevytvoříš. Můžeš chodit třeba osobně na schůzky a texty psát doma.

05

Dobře poslouchej a až potom piš

Málo co napíšeš od stolu, bez znalosti klientova byznysu. Něco jiného je například nutriční specialistka, která si přivydělává psaním článků na téma výživy. Ta to od stolu napíše.

Ale ty, když dostaneš zadání třeba od stěhováků, prodavačů nábytku nebo barev, těžko si informace vycucáš z prstu. Chce to nejdřív s klienty mluvit, zajít do výrobny, proniknout do celého procesu. Pak teprv pochopíš a napíšeš texty, které prodávají.

06

Tref se do řeči zákazníků

Kdybych měla říct z čistě textařského pohledu jeden jediný tip na úspěšné texty, byla by to dobře nastavená tonalita. tzv. Tone Of Voice. Řeč, jakou zákazníci dané značky mluví. Nastavit ji dobře, to znamená obrovskou šanci na úspěch.

Viz například Angry Birds, které už roky dáváme za příklad na školeních. Zakladatel značky s kulervoucími texty letos na jaře v 31 odešel do důchodu. Za úspěchem určitě nestojí jen dobré copy. Sehrálo ale dost důležitou roli.

07

Přesah se hodí: do SEO, vyhodnocování nebo psychologie

Jakýkoli přesah je plus. Umíš kromě psaní i skvěle fotit? Točit a stříhat videa? Ovládáš mailingové nástroje? Super, tím víc toho můžeš klientům nabídnout.

Co se týče úspěšných textů, určitě doporučuju proniknout do SEO. Bez něj píšeš jen tak naslepo. Ne nadarmo lidé hledají spojení seo copywriter. Díky téhle dovednosti získáš lepší nabídky a klientům přineseš lepší výsledky své práce.

Stejně jako před napsáním textu potřebuješ analýzu, co a jak lidé hledají, práce ideálně nekončí odevzdáním článku. S odstupem texty vyhodnoť a uvidíš, jak se témata líbila a kam pokračovat dál.

08

Investuj část výdělku zpátky

Je to nekonečný proces. Když se naučíš základy a získáš první klienty, neusni na vavřínech. Posouvej se dál. Jakkoliv.

Já posledních několik let studuji psychologické kurzy. Jako hobby i pro to, abych pochopila, co na čtenáře platí a čím je spíš odradím.

Ty nejspíš půjdeš jinou cestou. Možná se budeš učit točit videa nebo začneš se základy grafiky. Jakékoli další vzdělání posune dál i tvou textařskou tvorbu. Třeba ke specializaci na obor, ke kterému máš blízko. Je sakra rozdíl, když píšeš o něčem, co máš rád a čemu rozumíš.

Nedávno náš kurz copywritingu absolvovala zkušená designérka. Říká o něm:

Jsem ráda, že jsem si kurz udělala, protože mě to posunulo. S lektorkou Zuzkou jsme připravili i konkrétní mailing, jak oslovit potencionálního zaměstnavatele. Doufám, že tyto kroky zase povedou dál. I díky Vašemu přístupu. Děkuju.

Lucie Pisinger, designérka

09

Dej na svou intuici

Ve všem. Táhne tě to teď do agentury naučit se základy? Věříš si a začneš rovnou na sebe, možná s odbornou pomocí? Jdi do toho. Maximálně to časem přehodnotíš.

Stejné je to i s novými klienty. Začátky přirovnávám k námluvám ve vztahu. Když cítíš, že spolupráce bude fungovat, dej jí šanci. I když teď nerozumíš tématu. S dobrým vedením se do něj rychle dostaneš a tvé texty přinesou očekávané výsledky.

Držím ti palce.
Uvažujete o dráze copywritera na volné noze? Mrkni na záznam z naší debaty se zkušenými textaři

Toužíš po svobodě a baví tě psaní? Začni kurzem, který ti ukáže cestu.