Tuhle otázku vidím ve skupinách začínajících copywriterů tak často, že jsem se rozhodla nasdílet svou zkušenost. Tvoje cesta může být úplně jiná. Vždycky se řiď svou intuicí a zkušenostmi. Tak vznikne ideální mix pro tebe podle toho, jaký jsi, co zrovna řešíš, umíš a potřebuješ pro další rozvoj.
Benefity práce copywritera už nejspíš dobře znáš, jinak by ses nechtěl touhle prací živit. Za mě to jsou:
Jsi svou osobní vizitkou. Jestli teď cítíš rezervy v tom, jak se chováš, jak komunikuješ s lidmi, jak na ně působíš nebo jak dobře jsi organizovaný, začni to postupně zlepšovat. Snáz pak získáš copy zakázky, nebo vlastně jakékoli se rozhodneš. Možná tě to zavane jinam, ale tohle už ti nikdo nevezme.
Tady je velká výhoda i nevýhoda v jednom: Na práci copywritera nepotřebuješ vysokou školu. Znám spoustu skvělých textařů, kteří buď začali po střední, nebo studovali něco jiného. I já. Jasně, studium mi hodně dalo, ale spíš právě ty soft skills: organizovanost, pokoru, vystupování.
A ta nevýhoda? Znalosti přesto potřebuješ, a to hned dvojího typu:
Čti klidně beletrii, noviny, časopisy, cokoli. Dobře, červená knihovna z výprodeje tě asi moc odborně neposune, ale jakýkoli jiný trochu stylově vybroušený žánr už ano. Naučíš se stavět zajímavé věty, pracovat s akčními slovesy i emocemi. A to je to, co teď potřebuješ.
Za sebe doporučuju:
Každou hodinou, kterou věnuješ psaní, se posouváš a tříbíš své jazykové i textařské dovednosti. Piš o špinavých ponožkách nebo jak tě štve pes, je to je jedno. Zatím to nikomu neukazuj.
V druhé fázi, až si budeš trochu jistější, zkus sepsat pár textů, kterými se můžeš prezentovat při poptávání práce. Začala bych PR články na témata, která tě baví a jdou ti nejlépe: klidně PC hry, úklid nebo vaření. Klient chce vidět tvůj styl a schopnost přesvědčit a nadchnout zákazníka.
K napsání prvních PR článků ti pomůže těhle 6 jednoduchých kroků.
Za mě určitě. Sama jsem jeden kurz copywritingu za pomoci mých skvělých kolegů vytvořila. Dozvíš se tam vše od základů, co jsem sama roky někde hledala, až po pokročilejší SEO do textů nebo specifika jednotlivých útvarů. Spoustu toho najdeš i zadarmo, třeba na našem YouTube kanálu.
Jestli se rozhodneš pro online kurz copywritingu od FreeMe, budu ti dávat zpětnou vazbu na každý úkol, který splníš. Provedou tě postupně vším, co se potřebuješ naučit, aby sis mohl reklamní textařinou vydělávat.
Jestli tě ale kurzy nebaví a máš jen pár dotazů, na které se chceš během cca hodiny zeptat, napiš jakémukoli zkušenějšímu copywriterovi. Myslím, že tě neodmítne a hodina tě vyjde levněji než celý kurz. Například kolega Roman Věžník přímo nabízí mentoring pro copywritery.
A když se přece jen rozhodneš pro kurz, na konci tě taky čeká hodinová konzultace se mnou. Doporučuju psát si během kurzu poznámky a dotazy, ať ji využiješ co nejlíp. Ale neboj, na mailu spolu zůstaneme i dál.
Máš už něco načteno, nastudováno a možná i napsáno v šuplíku? Nejvyšší čas začít procházet nabídky:
Stáže ano, výběrová řízení opatrně
Líbí se ti nějaký inzerát a téma je ti blízké? Mrkni, jak je psaný. Pokud je podmínkou zpracování úkolu, který ti zabere do cca 1 h, jdi do toho. To mi přijde fér. Zadavatel uvidí tvůj styl, spolu s ukázkami si udělá jasno v tom, jak pracuješ.
Jakmile je ale podmínkou otextování dost velkého kusu webu nebo je řízení dokonce vícekolové, zvaž, jestli o tuhle práci tolik stojíš. Hrozí, že zadavatel hledá jen inspiraci zadarmo.
Máš čas na stáž a nepotřebuješ hned vydělávat hromadu peněz? Paráda. Já osobně začínala v tehdejší marketingové agentuře H1.cz. Jasně, bylo to za pár korun na hodinu, ale zkušenost nedocenitelná. Získáš také cenné kontakty a s velkou pravděpodobností ti začnou samy chodit nabídky na placenou práci.
Tady chci jen varovat, že ačkoli má standardní pracovní týden 40 hodin, u freelancingu je to trochu jinak. Naber si ze začátku práce o hodně míň a uvidíš, jak půjde v reálu stíhat. Za mě maximálně cca 4 až 5 hodin placené práce denně s tím, že u PC stejně budeš sedět déle. Neboj, časem si to sedne.
Co se týče počtu klientů, záleží na jejich velikosti. Mně se nejvíc osvědčily 1 až 2 velcí klienti, pro které pracuji v podstatě denně. K nim na ozvláštnění několik menších, cca 3 až 4 další, pro které píšu ve zbytku času. Pro každého kolem 10 hodin měsíčně.
Dozvíš se tak spoustu věcí ze zajímavých témat a zároveň tě nepřestanou bavit ta stávající.
Osobně doporučuji spolupráce dlouhodobé
Máš jistý příjem, hlouběji pronikneš do tématu a nemusíš pořád řešit navazování nových spoluprací, což může zbytečně odvádět od práce.
Jestli jsi dočetl až sem, gratuluji. Máš důležitou vlastnost copywritera: dotahovat věci do konce. Které z nápadů, jak začít, se ti líbily? Začni s nimi. Hlavně se nenech odradit prvním neúspěchem. Je běžné, že tě někdo odmítne, nebo vůbec neodpoví.
Začni kurzem copywritingu a já tě začátky provedu tak, že se vyhneš zbytečným chybám a stresu.
Držím ti palce.